2024. aasta maist-septembrini õppisime tundma Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liitu, sektoreid ja liikmeid ning hõlbustasime fookuse leidmist järgmiseks arenguperioodiks. Kolme kuu jooksul töötasime koos ETPLi nõukogu ja liikmetega, külastasime valdkonna olulisi ettevõtteid ja rääkisime nende juhtidega, õppisime tundma valdkonna eestkõnelejad ja peamiseid väljakutseid. Liidu strateegia on aluseks ETPLi tuleviku tegevustele, aidates hoida suunda, teha valikuid ning põhjendada olemasolu.
Eesmärgiks oli toetada Liidu tegevjuhti strateegia protsessi läbiviimisel, strateegia eesmärkide sõnastamisel ja ühtse terviku loomisel. Projekt hõlmas vaatlust liidu kevadisel koosolekul, intervjuusid sektori juhtidega ja koosloomet nõukogu liikmete ning valdkonna esindajatega, et leppida kokku ETPLi uued arengusuunad. Väljundina andsime tellijale üle intervjuude teemade kaardistuse, detailsed slaidid peamiste taipamistega ning koosloomes sündinud materjalid.
PEAMISED TAIPAMISED:
“Antropoloogia Keskuses leidsime endal professionaalse partneri, kes aitas meil oma probleemküsimust paremini püstitada ning viis läbi antud teemal kaardistuse. Tulemused pakkusid palju mõtteainet ning said aluseks meie tegevuskavale. Pole vahet, kas vajate abi mõne strateegilise kitsaskoha läbilahendamiseks või vajate laiapõhjalist kvalitatiivset uuringut, soovitan kindlasti Antropoloogia Keskust.”
Herdis Pärn Metro Capitali turundus, müük, kommunikatsioon
Tegemist oli väikesemahulise, avastava (ingl. k exploratory) kaardistusega, mille eesmärk oli teada saada, mis laadi arvamusi ümbruskonna elanikel võib esineda. Viisime läbi mõned lühemad osalusvaatlused piirkonnas, individuaalintervjuud, ühe paarisintervjuu ja ühe grupiintervjuu. Osalejate seas oli nii neid, kes olid arenduse suhtes positiivselt meelestatud kui ka neid, kes selle vastu.
PEAMISED TAIPAMISED:
Projekti tellijaks oli Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, kelle eesmärgiks on tõsta soolist osakaalu EHW ehk hariduse, tervise ja heaolu valdkonnas. Meie rolliks oli leida selgitused ja põhjused meeste väikesele osakaalule hariduse, tervise ja heaolu valdkonna (EHW) õppurite ja töötajate hulgas ning seeläbi tuvastada, millised tegevussuunad aitaksid soolist tasakaalu suurendada.
Lisaks sihtrühmauuringule viis meie projektipartner Eesti Rakendusuuringute Keskus Centar läbi registriandmete statistilise analüüsi ning väline ekspert, Tallinna Ülikooli soouuringute dotsent Kadri Aavik koostas kirjanduse ülevaate.
Uuringusse kaasasime 20 sihtrühma kuuluvat meest, kes on kas EHW valdkonna tudengid, õpingud katkestanud, nendes valdkondades hõivatud või hõivatud olnud. Osalejatega viisime läbi individuaalsed süvaintervjuud, kus rääkisime osalejate kogemusest EHW valdkonnas ning ühiskondlikest arusaamadest ja väärtustest seoses meestega EHW valdkonnas, millega nad on kokku puutunud.
Soovituste väljatöötamiseks korraldasime kaks 3-tunnist koosloome töötuba, kus osalesid EHW valdkondade haridustöötajad, ülikoolide esindajad ja tööandjad, aga ka poliitikakujundajad ja valdkonnaeksperdid.
Uuringu põhjal valmis põhjalik raport, mis sisaldas kirjanduse ülevaadet, statistilist ülevaadet, sihtrühmauuringu tulemusi ning välja töötatud soovitusi EHW valdkonnas soolist tasakaalu soodustavateks tegevussuundadeks.
PEAMISED TAIPAMISED:
Tellija kasutab projekti tulemusi tegevussuundade arendamiseks, mille eesmärgiks on soolist tasakaalu hariduse, tervise ja heaolu valdkonnas tõsta. Näiteks valmistatakse parasjagu koos Töötukassaga ette koolitusprogrammi karjäärispetsialistidele, et tõsta nende teadlikkust stereotüüpidest ning julgustada poisse ja karjääripööret teha soovivaid mehi EHW valdkonna erialasid valima.
Täismahus lõppraporti leiab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kodulehelt.
Loe ka ministeeriumi pressiteadet.
Uuringut kaasrahastati Euroopa Sotsiaalfondi 2021-2027 vahenditest.
Aitasime Haridus- ja Noorteameti ProgeTiigri meeskonnal planeerida uut Euroopa Liidu rahastusperioodi. Viisime koos meeskonnaga läbi minivälitööd, koosloometöötoad ning valideerimisseminari, mille tulemusel valmis tegevuskava uueks perioodiks. Tegevuskava koostamise käigus analüüsisime IKT õppe rolli üldhariduse ning erinevate osapoolte võimalusi ja vajadusi.
Osapoolte vajaduste ja ootuste kaardistuseks ning praeguste kitsaskohade ja parimate praktikate välja selgitamiseks tegime etnograafilistel meetoditel välitöid, et mõista probleemkohtade olemust ning arengupotentsiaali. Viisime läbi 4 intervjuud kohalike omavalitsuste esindajatega ja lastevanematega, mis võimaldasid saada esmast sissevaadet ning pakkusid viljaka pinna edasiste tegevuste planeerimiseks ja probleemidele lahenduste otsimiseks. Seejärel viisime läbi kaks koosloome töötuba ligikaudu 30 valdkonna eksperdiga ning ühe valideerimisseminari.
Lõime ühise ruumi probleemide sõnastamiseks, lahenduste leidmiseks ja kokkulepete sõlmimiseks ProgeTiigri programmi osapooltele, kasutades selleks erinevaid hõlbustavaid lõuendeid. Koosloome töötuba oli kasulik nii kaasamise kui kommunikatsiooni eesmärkidel. Töötubades olid esindatud nii eksperdid Tallinna ja Tartu Ülikoolist ning erialaliitudest nagu EIÕPS ja Haridustehnoloogide Liit, Haridus- ja Noorteametist ning Haridus- ja Teadusministeeriumist. Eesmärk oli ühiselt läbi rääkida ja kaardistada ootused ja vajadused, sõnastada eesmärgid ja visandada vajalikud tegevused uueks perioodiks.
OLULISEMAD TAIPAMISED:
Minu parem Eesti on pilootprojekt, mille raames tulid kokku Bolt, LHV, Tele2 ning TKM Grupp – ettevõtted, kellega suur osa Eesti inimesi igapäevaselt kokku puutuvad. Need ettevõtted panid seljad kokku, et suurendada mõju ning suunata ühiselt raha nendesse algatustesse, mis Eesti elanike jaoks päriselt oluline on, millised on valupunktid, mis lahendamist vajavad.
Pilootprojekti elluviimist toetab KOOS.io, kes korraldab infokorje, võimaldab suurettevõtetel oma klienti paremini tundma õppida ning aitab otsida algatusi, mida Minu parem Eesti võiks rahastada.
Projekti esimeses etapis viidi läbi küsitlus, et saada aimu, millised on laiemad mustrid ja olulised teemad inimeste jaoks. Aitasime KOOS.io tiimil planeerida teemasid, mille kohta küsida ning tagada, et küsimused oleks täpsed ja fookustatud, kuid ka niivõrd avatud, et etteantud raamid kedagi piirama ei hakkaks. Küsimustikule vastas 10398 inimest. Enim tähelepanu vajav teema oli vaimne tervis (sh koolilaste vaimne tervis), mida indikeeris murekohana 32 % vastajatest.
Järgmises etapis läksime teemadega veidi enam sügavuti ning vestlesime inimestega vaimse tervise teemadel. Samuti uurisime lisaks projektile veel Eesti elu-olu kohta üldisemalt, rääkisime ettevõtete rollist ühiskonnas ning mida tema sooviks, et vaimse tervise valdkonnas ära tehtaks.
OLULISEMAD TAIPAMISED:
Bauhub on ettevõte, kes arendab digitaalset ehitusplatsi haldamise tööriista, mis koondaks kogu info ühte kohta. Eesmärgiks on muuta ehitusplatside suhtlust kiiremaks, sujuvamaks ja läbipaistvamaks. Nende tootearenduse tiimi sooviks oli mõista paremini üht oma sihtrühma – alltöövõtjaid.
Meie eesmärgiks oli neid aidata tootearenduse protsessis ning anda tiimile teadmised, tööriistad ja enesekindluse, et tulevikus iseseisvalt tegutseda.
Viisime läbi 2 koolituspäeva, kus andsime tootearenduse tiimile ülevaate antropoloogilistest meetoditest ning toetasime neid oma avastamise ja uuringuosa planeerimisel ja läbiviimisel. Vahepealsel perioodil käis Bauhubi tiim välitöödel.
Teises etapis analüüsisime kogutud materjali koos – aitasime rikkalikust materjalist leida olulisi mustreid ning tähelepanekuid ja sõeluda välja olulised taipamised, millele edasistes tootearenduste etappides toetuda. Konsultatsioonikohtumistel aitasime sõnastada veel need kohad, millele järgnevates tootearenduse projektides keskenduda.
PEAMISED TAIPAMISED:
“Julgustan kõiki organisatsioone appi kutsuma antropolooge, et keerulisi teemasid paremini mõista. Meil läbi viidud uuringu tulemused olid väga mõtlemapanevad. Nägime, et sellise uurimismeetodi kaudu on inimesed avatumad ja julgemad rääkima teemadest, mida muidu ei tihataks välja tuua või mida meie ei oskaks küsida. Oleme väga tänulikud Antropoloogia Keskusele ja Kogo galeriile, et saime koos proovida midagi täiesti uut ja silmiavavat.”
Elo Võrk Telia toetustegevuste juht
Oktoobrist 2022 kuni märtsini 2024 toimunud projekti eesmärgiks oli saada teadmisi, milline on kunsti mõju töötajatele töökeskkonnas ning kas ja milliseid võimalusi näevad kunsti kaasamises töökeskkonda tööandjad. Projekt toimus koostöös partnerite, Tartu Ülikooli ja Kogo galeriiga, ning toetust saadi taotlusvoorust “Kultuuri- ja loomevaldkondades loovuurimuse toetamine”. Samuti aitasime uuringu taipamiste abil Kogo galeriil kunsti rentimise teenust edasi arendada.
Viisime läbi pilootuuringu ühes ettevõttes (Riverty) ning kolmes etapis toimunud juhtumiuuringud kahes ettevõttes – Telia Eestis ning Dioetechis – , kummaski kahes kontoris. Juhtumiuuringud toimusid kolmes etapis: enne kunstiteoste toomist töökeskkonda, vahetult pärast kunstiteoste paigaldamist ning 2–3 kuud pärast kunstiteoste paigaldamist.
Üheks meetodiks olid osalusvaatlused, mille käigus veetsime aega ettevõtte töökeskkonnas, õppisime tundma ettevõtte organisatsioonikultuuri ning pidasime töötajate ja külalistega lühivestlusi. Lisaks viisime juhtide ja töötajatega läbi süvaintervjuud, kus vestlesime lähemalt organisatsioonikultuurist, töökeskkonnast ja kunstist.
Esimese etapi fookuses oli organisatsioonikultuur, töökeskkond ja ootused kunstiprojektile. Teises etapis uurisime töötajate vahetut tagasisidet kunstiteostele. Kolmandas etapis keskendusime kunsti mõjule, aga ka organisatsioonikultuuri arengutele.
Ühes ettevõttes viisime pärast esimest etappi läbi koosloome töötoa, et kaasata töötajaid kunstiteoste valikusse.
Uuringu analüüsitulemusi jagasime Tartu Ülikooli etnoloogia osakonnaga, kellele need jäävad empiiriliseks materjaliks teadustöös. Andsime sisendit Kogo galeriile, et nende kunsti rentimise teenust vastavalt ettevõtete vajadustele edasi arendada. Lisaks jagasime ettevõtetega põhitaipamisi nende ettevõtte organisatsioonikultuuri ja kunstiprojekti tulemuste kohta.
PEAMISED TAIPAMISED:
15.02.2023 Karina Vabsoni (Antropoloogia Keskus) ja Liina Rausi (Kogo) artikkel “Uurijad: kunst meie lähedal soosib majanduskasvu” Äripäevas.
17.02.2023 Liina Raus (Kogo) rääkimas Äripäeva hommikuprogrammis, kokkuvõte artiklis “Kunstitaiesed kontoris teevad töötajad produktiivsemaks”.
05.07.2023 Telia online väljaandes Digitark “Ülikool, galerii ja antropoloogid uurivad kunsti mõju Telia tööruumides”.
26.01.2024 “Kaasaegse kunsti kontor”, artikkel kultuurilehes Sirp, autorid Art Leete, Madli Oras, Jaanika Jaanits, Karina Vabson, Liina Raus, Kaisa Eiche, Jana Reidla,
“Antropoloogia Keskusega ühiselt ette võetud teekond on seda tüüpi koostöö, mille puhul ei saa rääkida lihtsalt teenuse tellimisest ja osutamisest.
Keskuse antropoloogide võime panna end tegelikult meie kingadesse, mõelda ja tegutseda koos meiega – mitte lihtsalt meie jaoks – , on see, mida tegelikult igalt partnerilt ideaalis ootaks ning sellest latist läksid nad üle ikka paraja varuga.”
Taavi Linnamäe President Kaljulaidi Fondi tegevjuht
2023. aasta suvel pöördus President Kaljulaidi Fond meie poole küsimusega, kuidas digiriigi arendused, kiire digitaliseerumine ning tehnoloogia aktiivne kasutuselevõtt on mõjutanud Eesti ühiskonda. Kaljulaidi Fondi eesmärgiks on töötada välja digiriiki mõtestav ja arendav suund ning konsultatsiooniga aitasime kaasa mõelda, mis võimalusi Eesti praegune kogemus selleks annab.
Kuue kuu pikkuse konsultatsiooniprotsessi käigus töötasime ja analüüsisime läbi mõjukad valdkondlikud uuringud Eestis ja välismaal ning tõime välja põhjuslikud seosed tehnoloogia kiire arengu ning tänase Eesti ühiskonna omapärade vahel. Konsultatsioon toetus sekundaarallikate analüüsile ning peamised andmed olid „Eesti digiriigi ajaloo talletamise“ riigihanke raames valminud intervjuud digiriigi eestvedajatega, Eesti taasiseseisvumise perioodi jooksul tehtud väärtusuuringute materjal ning täiskasvanute oskuste uuringu PIAAC raames kogutud info.
Konsultatsiooniprotsess koosnes igakuistest kohtumisistest ja mõttevahetustest. Projekti tulemusena valmis ka kirjalik kokkuvõte koos esitlusega, mis andis ülevaate, milline on olnud digitaliseerumise mõjust Eesti ühiskonnale ning kuidas seda tulevikus võiks põhjalikumalt uurida.
PEAMISED TAIPAMISED:
Projekti käigus tõusid esile mitmed võimalused, kuidas praegu toimivast digiriigist jõuda kaasavama digiühiskonnani. Samuti töötasime välja tulevikuuringute kava, mis võimaldab digiühiskonna arengut võrrelda Eestis ja teistes riikides.
“Koostöö oli väga sujuv ja selgelt struktureeritud ning Antropoloogia Keskus usaldusväärne partner, kes peab kinni ajakavast ja kokkulepetest.
Projekti läbiviimise kokkuleppest tulemuseni jõudsime nelja kuuga, mis oli teemat ja plaanitud tegevusi arvestades tellija vaatest igati optimaalne aeg.”
Kadi-Ell Tähiste Kunstiasutuste Liidu tegevjuht
Aitasime Kunstiasutuste Liidul paremini mõista, kes on tänane kaasaegse kunsti näituste publik ja kaardistada külastajate ootusi ning vajadusi. Projektiga toetame kunstiasutuste tegevusi kommunikatsioonistrateegia väljatöötamisel, et kummutada kaasaegse kunstiga seotud müüte; samuti tõime välja ettepanekuid, kuidas parandada külastajakogemust ja lõppetulemusena tuua kaasaegse kunsti juurde rohkem publikut.
Kombineerisime erinevaid antropoloogilisi meetodeid, mis andis võimaluse võrrelda intervjuu käigus sõnastatud külastuskogemust ja tegelikku käitumist kunstinäitustel. Meetoditest kasutasime süvaintervjuusid, paikvaatlusi lühiintervjuudega ning galeriide külastust jalutuskäiguintervjuu vormis. Kokku oli uuringusse kaasatud 33 osalejat.
Uuringutulemuste esitluse järel toimus koosloome töötuba, kus kunstiasutuste esindajad ja valdkonnainimesed arutlesid selle üle, kuidas alusuuringu põhjal sündinud persoonades positiivset kuvandimuutust kaasaegse kunsti suhtes esile kutsuda ja seda ka nügida. Töötoas osales 22 kunstivaldkonna inimest üle Eesti.
Lisaks koondasime temaatilise analüüsi taipamised raportisse kokku külastajateekonna tähelepanekute ja soovituste vormis.
PEAMISED TAIPAMISED:
– Üllatuslik (nii uuringus osalenutele kui ja tegijatele) oli mõista, et kaasaegsest kunstist saadakse osa palju enam, kui inimesed ise endale teadvustavad.
– Selgus, et paljude jaoks on raske määratleda, mis on kaasaegne kunst ja mis seda ei ole. Kaasaegse kunsti kuvandit mõjutavad omakorda mõningad viimaste kümnendite mõjukad ja tooniandvad kunstnikud ning teosed, mida inimesed kasutavad, kui mõiste on segane või kontseptsioon hägus.
– Kunstinäituste külastamist ja kunsti nautimist tuleb vaadelda terviklikus süsteemis ja kontekstis – külastajateekond algab varem ja lõpeb hiljem kunstinäituse uksest. Kogemusest otsitakse elamuslikkust ning soovitakse näitusel teose juurde lugu, mis seda kontekstis tõlgendada aitaks.
Uuringu valmimist toetasid Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskus ja Eesti Kultuurkapital.
“Koostöö Antropoloogia Keskusega on professionaalne ja tulemusele orienteeritud. Lisaväärtuseks on valdkonna parimad asjatundjad, kes valdavad oma uurimisteemat hästi ning oskavad näha suurt pilti.”
Iti Aavik AKÜ projektijuht/liikmetöö koordinaator
Antropoloogilise uuringu sihtrühmaks olid arengukoostöö valdkonnaga seotud poliitikakujundajad, rahastajad ja rakendajad ning väljundiks lühiraport. Lisaks esitlesime uuringutulemusi AKÜ võrgustiku seminari raames, kus viisime lisaks ettekandele läbi uuringus välja tulnud murekohtadest lähtuva koosloome töötoa horisontaalsete prioriteetide rakendamise ja mõju hindamise teemal.
OLULISEMAD TAIPAMISED:
“EKI seminaril tutvustatud Sõnaveebi kasutajauuringu tulemused olid väga head. Antropoloogia Keskus ilmutas kursisolekut meie teemadega, ja loetles järjest järeldusi, mille peale oleks ise tahtnud tulnud olla. Siit saab väärt sisendit tulevasteks arendusteks.”
Arvi Tavast Eesti Keele Instituudi direktor
Projekti viisime läbi maist septembrini 2023 Eesti Keele Instituudile, et anda sisendit 2025. aastal keeleportaalis Sõnaveeb ilmuva ÕSi ja Sõnaveebi keskkonna parenduseks mõeldud sihtide ja strateegia loomiseks. Eesmärgiks oli mõista Sõnaveebi kasutajat, kaardistada tänane Sõnaveebi kasutajateekond veebikeskkonnas, saada detailne ülevaade keskkonna kasutajamugavusest ning anda soovitusi Sõnaveebi edasiseks arendamiseks.
Tegime kümme individuaalset süvaintervjuud – viie Sõnaveebi tavakasutaja ning viie profikasutajaga. Sihtrühma valikuks saime sisendit EKI läbiviidud veebiküsitlusest kasutajate hulgas, kust saime ka tellijat enim huvitava sihtrühma kontaktid.
Süvaintervjuudes rääkisid osalejad oma suhtest eesti keelega, keeleinfomaterjalide kasutamisest ning kogemusest Sõnaveebiga; samuti näitasid, kuidas nad Sõnaveebi lehel ringi liiguvad.
Lisaks viisime läbi kuus kasutajakogemuse testintervjuud nelja inimesega, kellel Sõnaveebi kogemus puudub, ja võrdluseks kahe profikasutajaga. Testintervjuudes lahendasid osalejad Sõnaveebi keskkonnas erinevaid stsenaariume, mille abil hindasime keskkonna kasutajamugavust.
Analüüsi tulemusena valmisid kaks persoonat – tavakasutaja ja profikasutaja – , kasutajakogemuse slaidikomplekt sisendiga veebikeskkonna parendusteks ning uuringu lühikokkuvõte põhitaipamiste ja soovitustega. Lisaks esitlesime uuringutulemusi EKI siseseminaril.
PEAMISED TAIPAMISED:
Energiakontsern Utilitas soovis kaasata töötajaid oma inimõiguste, mitmekesisuse ja kaasatuse poliitika väljatöötamisse. Toetasime Utilitast selles protsessis töötajatelt sisendi kogumisel, mis aitaks mõista nende hoiakuid ning ootusi. Aitasime näha võimalusi, kuidas poliitikas kajastatud põhimõtted võiksid praktiliselt organisatsiooni protsessides ja juhtimises rakendatud olla.
Koostöös Utilitase keskkonna ja jätkusuutlikkuse ning personalivaldkonna eestvedajatega viisime läbi küsitluse ja koosloome töötoa, mis andsid kinnitust, et üksteist austav organisatsioonikultuur läheb ettevõtte inimestele korda ja iseloomustab ka Utilitase senist toimimist. Töötoas hõlbustasime arutelusid selle üle, millised peaksid olema ühised kokkulepped mitmekesise kollektiivi kaasatuse toetamiseks.
“Tööstuse ja tööstusjuhtide persoonauuring võimaldas meie tegevusele anda vajaliku sügavuse ja laiema ühiskondliku vaate. Selleks, et leida lahendus Eesti majanduse konkurentsivõime probleemile, peame kõigepealt mõistma, mis hoiab meid inimestena – eestlastena, juhtidena, ettevõtjatena – tagasi või mis meid kannustab.”
Kati Rostfeldt Eesti Tööandjate Keskliidu innovatsiooninõunik
Tööandjate keskliidu tellimusel viisime 2023 aasta augustist-septembrini läbi persoonauuringu tööstussektori juhtide seas. Projekti eesmärgiks oli aidata kaasa majandust toetava innovatsiooni narratiivi loomisele läbi sihtrühmade parema mõistmise. Keskendusime Eesti tööstus- ja tootmisettevõtete juhtidele ning kaardistasime nende suhtumist äride uuendamisesse ning lisandväärtusega toodete loomisesse.
Uuringu väljundiks said põhjalik esitlus ning kaks persoonat.
OLULISEMAD TAIPAMISED:
Loe ka ERRi arvamusportaalis ilmunud artiklit “Tänapäevane tööstus ei ole vaenlane, vaid liitlane.”
Samal teemal rääkisime ka Äripäeva raadio saates “Fookuses tark tööstus”.
Riigikogu Toimetistest leiab Keiu Telve artikli “Eestisisene kemplemine võtab tööstussektorilt jõu areneda ja kasvada”.
“Go-to uuringufirma kui on vaja saada kvalitatiivset uuringut sügavamatel ja keerulistel teemadel. Võtavad alati vastu ning arvestavad kliendipoolsete soovide ja tagasisidega. Töö kiire ja korralik ning avatud ja aus suhtlus, kus kokkulepped peavad paika projekti lõpuni.”
Barbara Haage Siseministeeriumi vägivallaennetuse nõunik
Projekti tellis Siseministeerium ning selle eesmärgiks oli mõista lähisuhtevägivalla (LSV) juhtumitega kokku puutuvate päästekorraldajate ja politseinike LSV teemadega seonduvaid kogemusi, teadmisi ja hoiakuid. Sellest saab praktilist sisendit edasiste tegevuste planeerimisel, et parandada spetsialistide teadlikkust ja oskusi.
Uuringu tarbeks koostasime esmalt ülevaate teemakohasest kirjandusest ning viisime läbi 2 taustaintervjuud asjatundjatega. Maikuus 2023 tegime Eesti eri paigus 22 süvaintervjuud politseinike ja päästekorraldajatega. Seejärel toimus esmaste taipamiste pinnalt koosloometöötuba ekspertidega, mille eesmärk oli koguda lahendusettepanekuid teadmiste mitmekesistamiseks ja hoiakute teadlikumaks kujundamiseks. Tulemustest valmis raport ning kahepoolne üksleht (ehk kaksleht); lisana esitasime ka metoodikaraporti.
OLULISEMAD TAIPAMISED JA PROBLEEMKOHAD:
Täismahus raporti leiab meie kodulehelt ja Siseministeeriumi kodulehelt uuringute ja analüüside alt.
Loe ka pressiteadet ning kuula Siseministeeriumi vägivallaennetuse nõuniku Barbara Haage intervjuud Kuku raadiole.
“Riigikantselei vaatest oli koostöö Antropoloogia Keskusega professionaalne, sujuv, tulemustele orienteeritud ja tulemuslik ning äärmiselt huvitav. Kogu see teekond valdkonna parimate asjatundjatega, kes valdavad oma uurimisteemat hästi ning oskavad näha suurt pilti, oli silmiavardav ja hariv ka meile endile.
Lisaväärtuseks oli veel see, et antropoloogide sõnumeid aitas meie jaoks vajadusel „vahendada, tõlkida ja timmida“ Antropoloogia Keskuse kommunikatsioonijuht. Sellest oli meile abi, et tõlkes midagi kaduma ei läheks.”
Jane-Liina Liiv Riigikantselei rohepoliitika kommunikatsiooninõunik
Antropoloogiline uuring oli 1. etapp suuremast projektist, mille juhtpartneriks on mõttekoda Praxis ning kaasatud ka Tallinna ja Tartu Ülikoolide teadlased. Projekti ametlik nimetus on “Inimkäitumisest informeeritud tööriistakasti loomine rohepöörde elluviimiseks” ning tellijaks Riigikantselei.
Projekt viidi läbi kolmes etapis. Esimese etapi ehk antropoloogilise uuringu eesmärk oli mõista, kuidas Eestis elavad inimesed mõtestavad rohepööret ning mis inimeste käitumist mõjutab; mõista, kuidas asetub rohepööre inimeste igapäevaelude konteksti ning kuidas see suhestub nende arusaamade, põhimõtete, ootuste ja hirmudega; anda sisendit projekti edasistele etappidele, millega leitakse parimad viisid teadlikkuse suurendamiseks ja igapäevaste praktikate muutmise toetamiseks kogu ühiskonnas.
Viisime läbi süvaintervjuud, osalusvaatlused, lühiintervjuud ning autoetnograafia seminari. Väljundiks olid nii persoonad kui ka raport, mille tulemusi kasutati avaliku sektori Innotiimi ja Riigikantselei eestvedamisel toimunud Müksatonil.
Seejärel koondati teaduskirjandusest käitumisteaduslikud lahendused ning viidi läbi arendussessioonid valdkonna ekspertidega, et leida uusi lahendusi ja ideid üksikisiku käitumise mõjutamiseks.
Viimases etapis loodi käitumuslike muutuste tööriistakast, mida saab kasutada inimeste käitumist mõjutavate sekkumiste planeerimisel ja elluviimisel ning mudel, mis täiendab, täpsustab ja parandab olemasolevat Eesti elanikkonna keskkonnateadlikkuse mõõtmist. See on tegelikkuses rakendatav ka mujal – olgu selleks külaselts, korteriühistu, kool, ettevõtte, kontorihoone või arendatav elamupiirkond.
ANTROPOLOOGILISE OSA OLULISEMAD TAIPAMISED
Praktikad:
Muutuste tajumine:
Kuidas mõistetakse rohepööret:
Vaata lisaks:
Arenguseire Keskuse veebiseminar “Milline on Eesti inimeste keskkonnajälg ja suhtumine rohepöördesse?”
Kõik teadusprojekti materjalid on saanud endale veebipesa aadressil https://rohekaitumine.riigikantselei.ee/
Projekti esitlus on järelvaadatav aadressil: https://www.facebook.com/innotiim/videos/303627705605571
“Koostöö RAKiga oli rahulik, sisuline, paindlik ja lahendustele orienteeritud. Muidu kiirustavas maailmas saime võtta aega plaanide tegemiseks ja kõik tegevused rahulikult läbi mõelda.
Väga hindasin seda, et RAK oli valmis muutusteks, kui selleks vajadus tekkis ning pakkus ka ise julgelt välja muudatusi, mis töö käigus vajalikuks osutusid.”
Helen Talalaev Eesti Inimõiguste Keskuse mitmekesisuse ja kaasatuse valdkonna juht
Projekti lähtepunktiks oli Eesti Inimõiguste Keskuse (EIK) vajadus mõista, milline on olnud nende mitmekesisuse ja kaasatuse valdkonna algatuste mõju. Seega olid antropoloogilise uuringu sihtrühmaks tööandjad, kes on liitunud mitmekesisuse kokkuleppega. Uurisime, millised muutused on toimunud organisatsioonides mitmekesisuse ja kaasatuse initsiatiivide rakendamise ajal ning millised on organisatsioonide vajadused ja arengukohad selles valdkonnas.
Uuring põhineb kvalitatiivsetel süvaintervjuudel mitmekesisuse kokkuleppega liitunud organisatsioonide esindajatega. Kokku viisime aprillis-mais 2023 läbi 16 pooleteisetunnist intervjuud 17 inimesega, kes oma organisatsioonis mitmekesisuse ja kaasatuse tegevusi eest veavad. Valimit koostades arvestasime, et tegemist oleks mitmekesisuse võrgustikus aktiivsete avaliku või erasektori organisatsioonidega, kus on vähemalt 10 töötajat.
Intervjuude põhjal koostasime lühiraporti ja ükslehe, mis annavad ülevaate, kuidas tööandjad valdkonda mõtestavad, kuidas ja milliste teemadega tegelevad ja millised on nende ootused Inimõiguste keskusele.
Tulemused aitavad paremini mõista mitmekesisuse ja kaasatuse valdkonna hetkeseisu sellega aktiivselt tegelevates organisatsioonides ning kavandada tuleviku tegevusi valdkonnas.
Artur Taevere Arengusammude eestvedaja
Arengusammude programmi eestvedajate sooviks oli teada saada programmi kasutamise motivatsioonist, seda soodustavatest ja takistavatest teguritest, mõista alustavate õpetajate teekonda ning kaardistada võimalused Arengusammude populaarsuse kasvatamiseks Eesti koolides.
Avada oli vaja nii õpetajate – sh õpipartneri ehk mentori rollis olevate õpetajate – kui ka koolide juhtkonna vaadet ja tagasisidet programmile, mille abil seda edasi arendada. Uuringusse kaasasime kokku 22 inimest. Viisime läbi 17 süvaintervjuud õpetajatega, kelle hulgas oli ka alustavaid õpetajaid ja õpipartnereid ning neli süvaintervjuud nelja kooli juhtkonna liikmetega.
Väljundiks tellijale sai lühiraport, mille lõpus esitasime ka omapoolsed ettepanekud programmi edasiarenduseks. Lisaks tõime välja eraldi edulood, et illustreerida programmi positiivset mõju ja anda inspiratsiooni alles programmiga liitumist kaaluvatele õpetajatele ja koolidele. Tulemuste esitlus toimus aruteluformaadis, mille kokkuvõtte lisasime omakorda lühiraporti lõppu.
Foto: Silver Hinno
2023. maikuust juulini tehtud mini-konsultatsioonide eesmärk oli aidata toiduvaldkonna kaudu pagulaste lõimimisega tegeleval sotsiaalsel ettevõttel Köömen ette valmistada oma uut tegevuskava Kodanikuühiskonna Sihtkapitali toetatavaks arenguhüppeks. Peamiselt autentsetele Lähis-Ida toiduelamustele keskenduva Köömeni eestvedajad soovisid, et neil aidataks kvalitatiivsete meetodite abil üle vaadata ja tõestada, millistesse suundadesse nad oma fookuse tulevikus panema peaks.
Aitasime kvalitatiivsete meetodite abil esmalt täpsustada MTÜ Köömeni senise tegevuse mõju pagulaste töö- ja keeleõppe arenguprogrammis osalejate jaoks. Seejärel aitasime positsioneerida MTÜ Köömeni tegevust teiste karjääri ning integratsiooni toetavate teenuste hulgas, mida pagulastele pakutakse, et oma edasises tegevusplaanis katta just neid valdkondi, mis mujal vajaka on jäänud. Eraldi eesmärkideks oli 1) aidata analüüsida ja valideerida Köömeni senist arenguprogrammi ja selle tõhusust; 2) aidata leida võimalike puudujääke ja optimeerimiskohti arenguprogrammis; 3) anda tagasisidet valmiva tegevuskava kohta ning lisaks 4) koolitada Köömeni meeskonda süvaintervjuusid tegema ja analüüsima.
Olulisemad taipamised:
|
“Hindan kõrgelt koostööd meie juba ajast, kui viisime 2018. aastal läbi esmast uuringut „Tuleviku Tegija teekond startup ökosüsteemi“ teemal, kus fookuses oli tehnoloogia ja ettevõtluse valdkonna vastu huvi tundmine lähtuvalt laste east ja soolisest eripärast. Meie teine kokkupuude tuleviku tegija nn jätku-uuringuga 2023. aastal kinnitas Antropoloogia Keskuse võimekust minna uuritavasse probleemi sisse süvitsi, mõista püstitatud ülesande lõppeesmärki ja kaasata laiapõhjaliselt uuritavat sihtgruppi.
Kiidan kogu meeskonda ka selle eest, et nad kaasavad uuringute parimate tulemuste saavutamiseks teisi partnereid ja seetõttu koostöö Eesti Uuringukeskusega võimaldas püsida nii ajagraafikus kui ka esitada püstitatud hüpoteeside tõendamiseks tõenduspõhiseid kvantitatiivandmeid. Viimane võimaldab uuringu tulemusi jätkuvalt taaskasutada mitmetel huvipooltel ja soodustada seeläbi tegelike lahenduste tekkimisi.”
Inga Kõue Startup Estonia haridustehnoloogia (EdTech) suuna juht
Projekti viisime läbi oktoobrist 2022 veebruarini 2023 Startup Estonia tellimusel, kes soovib suurendada positiivset mõju „tuleviku tegijate” pealekasvuks ja julgustada noori tegelema süvitsi MATIK valdkonna ja ettevõtlikkust edendavate tegevustega.
Projekti eesmärgiks oli aru saada, mis mõjutab noori süvendatult MATIK valdkonnast huvituma ja osalema ettevõtlikkust arendavates tegevustes, ning millist rolli mängivad huvi arengus formaalharidus, huviharidus ja iseõppimine.
Projektis oli meie partneriks ka Eesti Uuringukeskus, kelle kanda oli kvantitatiivne osa.
Uuring toimus kahes etapis. Esimeses, kvalitatiivses etapis tegime 17 individuaalset intervjuud 13–19-aastaste õpilastega ning kolm grupiintervjuud vastavalt lapsevanemate, MATIK valdkonna õpetajate ning juhendajatega. Lisaks toimus neli osalusvaatlust MATIK valdkonna ja ettevõtlikkusega seotud huviringides ning üritustel, mis hõlmasid I–IV kooliastme ja kutsekoolide noori. Teises, kvantitatiivses etapis viis Eesti Uuringukeskus läbi veebiküsitluse, millele vastas 600 13–19-aastast õpilast üle Eesti.
Tulemuste põhjal viisime läbi poliitikasoovituste koosloome töötoa, kus osalesid valdkonna taustaga erinevad eksperdid. Töötoas arutati uuringus esile kerkinud väljakutseid ning töötati välja lahendusi ja poliitikasoovitusi. Väljundiks oli põhjalik lõppraport ning lisaks lühiraport, mis võttis uuringutulemused ja soovitused väiksemas mahus kokku. Tulemusi esitlesime seminaril Startup Day raames.
Uuring valmis Startup Estonia tellimusel ning on rahastatud Startup Estonia programmi (EU50651) raames Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest. Startup Estonia programmi viib ellu EASi ja KredExi ühendasutus.
Viisime 2023. aasta jaanuaris-veebruaris Eesti Rahvakultuuri Keskuse tellimusel läbi projekti “Vaimse kultuuripärandi nimistu kasutajauuring”, mille eesmärk oli koguda sisendit vaimse kultuuripärandi nimistu veebikeskkonna uuendamiseks. Soovisime teada saada, kes on nimistu kasutajad, kuidas nad nimistut kasutavad ning mis eesmärkidega nimistu veebilehele tulevad. Teiseks eesmärgiks oli oli kasutajate vajaduste mõistmine seoses veebikeskkonnaga, et selle kaudu saada ülevaade veebilehe kasutusmugavusest ning takistustest, mida uue keskkonna arendamisel vältida.
Mida järeldasime?
Kuidas uurisime?
Eesti Rahvakultuuri Keskus kasutab projekti tulemusi uue nimistu veebilehe loomiseks. Ühtlasi annavad projekti tulemused infot nimistu kasutajate kohta ning seega ideid, kuidas rohkem inimesi nimistuni jõuaksid.
Eesti Rahvakultuuri Keskus soovis teada, milline on folkloorifestivalide toetusmeetme mõju olnud viimase 4 aasta jooksul ning kuidas folkloorifestivalide korraldajaid toetada nii, et meetme mõju oleks praegusest suurem. Projekti viisime läbi detsembrist 2022 kuni märtsi lõpuni 2023.
Projekti oli vaatluste, vestluste, intervjuude ja koosloome töötoa kaudu kaasatud ligi 60 inimest. Välitööde eel viisime läbi dokumendianalüüsi perioodi 2019–2022 kohta. Välitööde etapp algas paikvaatlustega, mille raames keskendusime 4 meetmest toetust saanud festivalile ja nende toimumispiirkonnale. Vaatluste käigus suhtlesime kohaliku elu, kultuurisündmuste ja folkloorifestivalide teemal üle 30 inimesega. Paralleelselt vaatlustega viisime läbi 7 süvaintervjuud 8 inimesega, sh 1 paarisintervjuu. Lisaks individuaalsetele intervjuudele toimus välitööde teises pooles 2 fookusgrupi intervjuud toetust taotlenud festivalikorraldajatega. Projekti viimase etapina viisime läbi koosloome meetoditel põhineva töötoa valdkonna asjatundjatega. Kaasava töötoa eesmärk oli valideerida ja koguda lahendusi uuringus esile tulnud kitsaskohtadele.
Projekti tulemused on kajastatud lühiraportis, mille lõpus on välja toodud ettepanekud nii rahvakultuuri valdkonna kui folkloorifestivalide toetusmeetme arendamiseks.
Märtsist oktoobrini 2022 kestnud konsultatsiooniprojektis aitasime Harjumaa muuseumil mõista Keila linnavalitsuse ja allasutuste, praeguste ja potentsiaalsete koostööpartnerite ja sidusrühmade ning külastajate vajadusi ja ootusi muuseumile. Seitse kuud väldanud projekt koosnes kahest etapist, koos alusuuringu ja tagasisideuuringu ning osapooli kaasavate koosloome töötubadega.
Alusuuringus kogusime arvamused, koostöökogemused ja ootused muuseumile kokku endistelt ja praegustelt koostööpartneritelt ning kohaliku omavalitsuste esindajatelt. Tulemused aitasid muuseumil märgata seni kasutamata potentsiaale: näiteks suur väärtus on muuseumi asukohal Keila linnas. Looduskaunis koht, kenasti korrastatud Jõepark ja jõe lähedus on üks muuseumi suuri võimalusi, kust külastajat muuseumisse kutsuda, aga ka võimalus ise looduses viibivale võimalikule külastajale n-ö lähedale minna, et pakkuda õuealal tegevusi, ekskursioone jms.
Alusuuringu mõtteid, soovitusi arvesse võttes töötasime koosloome töötoas muuseumi inimestega välja pilootprogrammid, mida muuseum juunist-septembrini läbi viis. Meie antropoloogide roll oli pilootprogrammidele külastajate tagasiside kogumine. Külastajauuringu üheks olulisemaks järelduseks oli, et ootus on eelkõige kohalikule inimesele suunatud tegevuste pakkumine. Järgmise koosloome töötoa juhatasid sisse kogukonnamuuseumi tegemise kogemus- ja inspiratsioonilood ning seejärel asuti ühiselt juba arutama, milline on kogukonnamuuseumi mudel Harjumaa muuseumile sobiv.
Kahe uuringu ja koosloometöötubadele tuginedes täiendas ja täiustas muuseum oma arengukava ja tegevuskava järgnevateks aastateks.
Konsultatsiooniprojekt valmis Muinsuskaitseameti muuseumide kiirendi toetuse toel.
“Töötukassa sooviks oli oma ruumide ümberehitusele saada teaduslikumat ja teadlikumat sisendit sellest, milline ruumiline lahendus toetaks parimal viisil meie igapäevatööd nii meie klientide kui töötajate vaatest.
Projekti suureks väärtuseks oli Antropoloogia Keskuse ekspertide süvenemine meie organisatsiooni eripäradesse, mis lõi aluse orgaanilisele ning usalduslikule koostööõhkkonnale terve projekti vältel.”
Kerstin Holland Töötukassa arendusosakonna arendusnõunik
2022. aasta sügisel töötasime Eesti Töötukassa jaoks välja ruumilahenduse kontseptsiooni Tartu Kvartali büroo ja Lõuna-Eesti Karjäärikeskuse loomiseks. Seni kahel pinnal tegutsenud töötukassa Tartumaa osakond viiakse uue ruumilahendusega ühte hoonesse kokku ning uudse lisandusena luuakse büroo juurde interaktiivsete eksponaatidega karjäärikeskus.
Projekt oli mitmeetapiline ja alustasime töökäitumise uuringuga, mis andis ülevaate olemasolevate ruumide kasutamisest, töö- ja teenusprotsessidest ning töötajate ja klientide ootustest ja vajadustest. Töökäitumise uuringus viisime läbi osalusvaatlusi nii Tallinna karjäärikeskuses kui Tartu büroodes, grupi- ja süvaintervjuusid eri ametikohtadel töötavate inimestega ning palusime töötajatel täita tööajapäevikuid. Kokku osales uuringus üle 40 töötukassa töötaja ja juhi, samuti kaasasime vaatluste kaudu kliente. Analüüsis selgusid olulisemad kitsaskohad olemasoleva ruumilahenduse juures ning selged põhimõtted, millest uus ruumilahendus peaks lähtuma. Oluline oli, et uus ruum võtaks arvesse muutunud töökorraldust, kus osa tööd tehakse kodust, toetaks võimalikult hästi töötukassas tehtavat tööd ning soodustaks sünergiat ja koostööd.
Järgmises etapis tõime otsustajad, arendusmeeskonna ja töötajad kokku koosloome töötubadesse, kus tuli seada prioriteete ja leida kompromisse, et liikuda päriselt teostatava terviklahenduse poole Kvartali hoone tingimustes. Arutasime läbi, millised ühised kokkulepped võiksid soodustada ruumide suuremat ristkasutust ning kuidas luua mõnus, loogiline ja turvaline ruum nii klientide kui töötajate vaatest. Selline kaasav protsess aitas erinevatel vaatenurkadel esile tulla ja inimestel paremini üksteist mõista.
Lõpplahenduses lähtusime töötukassa kui nõustamisorganisatsiooni mõttest ja pidasime esmajoones silmas nõustamiseks sobiva keskkonna loomist. Ruumilahenduse kontseptsioonis tõime välja erinevad ruumitüübid ja nende funktsioonid ja tingimused ning jaotasime ruumid tsoonidesse. Eelneva põhjal koostasime ettepanekud tsoonide paigutamiseks büroopinnal.
“Koostöö Antropoloogia Keskusega näitas, et ka kõige raskemini kättesaadavad kliendid on võimalik lõpuks intervjuule meelitada. Usun, et antropoloogide professionaalne, läbimõeldud ja lahendustele orienteeritud lähenemine on see, mis meid lõpuks eduka lõpptulemuseni viis. Valminud kliendiuuring saab olema paljude äriotsuste ning turundus- ja müügitegevuste alustalaks.”
Taavi Rebane Messente Communications turundusjuht
Viisime 2022. aasta suvel-sügisel läbi sisenduuringu SMS-ide hulgisaatmisega tegelevale Eesti ettevõttele Messente, kelle sooviks oli õppida paremini tundma oma potentsiaalseid uusi sihtturge erinevates Skandinaaviamaades. Projekti raames tegime vastavalt eelnevalt kokkulepitud ettevõtete profiilidele 18 süvaintervjuud juba olemasolevate (6) ning potentsiaalsete klientidega (12) Soomes, Rootsis, Norras ja Taanis.
Intervjuude fookuses olid erinevate ettevõtete eesmärgid, valdkondlikud eripärad, väljakutsed, vajadused ja valupunktid ning teenuste sisseostmise otsustusprotsessid. Vestlesime ka äri-SMS-ide kui Messente põhiteenuse kasutusvõimalustest ja -piirangutest ning erinevate infokanalite kasutamisest laiemalt.
Intervjuude analüüsi tulemused vormistasime Messente soovil persoonadeks, mida nad kasutavad edasi oma kommunikatsiooni- ning müügistrateegia edendamiseks ja turu laiendamiseks Põhjamaades.