Antropoloogia Keskus viis 2025. aasta maist kuni augustini Eesti Olümpiakomitee ning Tallinna Kultuuri- ja Spordiameti tellimusel läbi Sport Kooli(s) programmide mõju hindamise uuringu. Tellijate poolt loodud programmid Sport Koolis ja Sport Kooli pakuvad 1.-2. klassi õpilastele liikumistunde, mida viivad koolipäeva sees läbi professionaalsed treenerid.
EESMÄRK
Tellijad soovisid teada, milline on programmide mõju laste liikumisharjumustele, kehalistele oskustele ja motivatsioonile ning kuidas erinevad sihtrühmad – lapsed, vanemad, koolid ja treenerid – programme tajuvad. Uuringu eesmärk oli anda sisendit programmide arendamisega seotud tulevikuotsusteks.
MEETOD
Uuring põhines kolme meetodi kombineerimisel:
- Osalusvaatlused neljas koolis, kus vaadeldi Sport Koolis tundide sisu, laste meeleolu tundides ja treenerite tööviisi.
- 28 süvaintervjuud (kokku 35 osalejaga) neljas sihtrühmas: lapsed ja vanemad, koolide esindajad, treenerid ning maakondade spordiliitude juhid. Eesmärk mõista eri osapoolte kogemusi seoses programmiga.
- Fookusgrupid kahe Tallinna kooli õpilastega, kus lapsed jagasid oma kogemusi liikumistundidest ja joonistasid sellest pilte.
Valim hõlmas eri piirkondade koole – nii maa- kui linnakoole –, mis võimaldas mõista programmide mõju erinevates kontektides. Uuringu tulemused koondati raportiks ja esitlusslaidideks, mida kasutati aruteluks tellijatega.
TÄHTSAMAD TAIPAMISED
- Programmid loovad tugeva aluse laste liikumisharjumuste kujunemisele.
Lapsed, kes on osalenud liikumistundides, näitavad lapsevanemate, koolide ja treenerite hinnangul üles suuremat huvi spordi vastu ja on aktiivsemad. Näiteks praktiseerivad nad liikumistundides õpitud oskusi ka kodus ja vahetundides ning liituvad tundide lõppedes trennidega. See näitab, et programmidel on positiivne mõju laste liikumisharjumustele ja spordihuvile.
- Programmide suurim väärtus laste, lastevanemate ja koolide vaatest on võimalus tutvuda aladega, millega kehalise kasvatuse tundides kokku ei puututa.
Mitmekesisus laiendab laste silmaringi ja annab neile võimaluse leida endale sobiv ala juba varases kooliastmes. Lapsevanemad hindavad, et laps saab turvalises ja mängulises keskkonnas proovida erinevaid uusi spordialasid, enne kui valib mõne trenni, millele põhjalikumalt pühenduda. Erinevate trennide proovimine on tavaliselt lapsevanematele kulukas ja logistiliselt keerukas. See oli tellijatele oluline taipamine, sest nüüd nad teavad rohkem keskenduda ebatavalisemate spordialade kaasamisele programmi.
- Suurim mõju avaldus keskmiselt aktiivsetele lastele.
Kõige rohkem võidab programmidest keskmiselt aktiivne laps, kes ei ole endale veel trenni leidnud. Baasoskuste omandamine ja treeneriga tutvumine annab lastele julguse trenni minna, samas kui vahelduvad spordialad aitavad neil teha informeeritud valiku selle osas, mis neid huvitab. Need, kes juba niigi aktiivselt trennides käivad või need, kes põhimõtteliselt spordiga tegeleda ei soovi, programmidest nii palju ei võida. See näitab, et programmidel on oluline mõju mitte ainult koolipäeva aktiivsemaks muutmisel vaid ka suurema hulga laste trennide juurde toomisel.
- Programmil on positiivne mõju laste enesetundele ja sotsiaalsetele oskustele.
Vanemate sõnul paranes liikumistundidest osavõtnud laste uni, keskendumisvõime ja enesekindlus, liikumistunnid pakkusid rõõmu ja aitasid maandada koolistressi. Sellest järeldub, et liikumistunnid ei oma ainult sportlikku mõju vaid on laiema positiivse tagajärjega neis osalenud laste jaoks.
- Programmi mõju sõltub tugevalt kooli ja piirkonna kontekstist.
Linnades toetab programm spordivaliku mitmekesistamist, maal, kus teisi trennivõimalusi napib, täidab see aga olulise tühimiku. Samas on maakohtades keerulisem leida liikumistundide jaoks treenereid ja sobivaid ruume.
- Tulemuslikkust piiravad logistika ja infovahetus.
Koolid ja treenerid tõid välja vajaduse selgema planeerimise ja varasema teavituse järele programmi jätkumisest organiseerijate poolt. Samuti vajatakse juhiseid, kuidas väikelaste tunde efektiivsemalt korraldada ning käitumisraskustega lapsi kaasata. Eriti vajavad nõu ja soovitusi programmis esmakordselt osalevad koolid ja treenerid.
EDASISED TEGEVUSED
Tellijad plaanivad uuringu tulemusi kasutada mitmel tasandil:
- Jagada alustavatele koolidele ja treeneritele soovitusi, kuidas programmi edukalt rakendada.
- Korraldada treenerite kokkusaamine, et jagada parimaid praktikaid ning arutada mängustamise (nt punktide, preemiate, edetabelite) kasutamist motivatsiooni tõstmiseks.
- Pöörata tähelepanu spordialade valiku mitmekesistamisele.
- Teha tihedamat koostööd teiste kooliprogrammidega, nagu Liikuma Kutsuv Kool ja SPIN.
- Töötada edasi muude programmi arendamise ideedega, mis uuringu käigus esile kerkisid.